Ja kaikki hyvin tällä hetkellä :-)

Kyllä mua jännitti mennä sinne - jälleen kerran. Oikeastaan pelottikin. Annoin pissanäytteen heti tullessa (kupla oli otsassa kun olin sitä jonkun aikaa jo pidätellyt) ja sitten onneksi terkka otti heti ultran esiin. Toivoinkin ettei mittailla mitään paineita tai täytellä kortteja ennen kuin varmistetaan vieläkö se sissi siellä porskuttaa.

Vieläkään se ei kunnolla näy mahan päältä joten edelleen kurkisteltiin alakautta. Ja mikä helpotus, siellä se pikkuinen köllötti, heilutti käsiään ja liikkui jo kovasti. Aivan ihana näky! Isäntä meinasi että "kato, JÄTKÄ heitti voltin".... Hih, saapa nähdä kumpi se on. Minun mielestäni, jos se kaiken tämän vuotamisen ja stressaamisen jälkeen on edelleen hengissä, niin se ei voi olla muuta kuin naispuolinen ;-)

Hyvin oli pikkuinen kasvanutkin. Mun laskujen mukaan (25 pv:n kierrolla) eilen olisi ollut 11+0. Neuvolan kone antaa 10+5 ja sintti oli pää-perämitaltaan 10+1. Yllättävän hyvin ajassa meikäläisen muksuksi. Aikaisemmat ovat tainneet olla enemmänkin jäljessä mutta nyt mulla olikin se lyhempi kerto. Alan nyt tästä eteenpäin noudattaa tuota neuvolan laskukaavaa. Päivä sinne tai tänne, ei niillä ole niin suurta merkitystä. Pääasia että edistytään <3

Ensi viikko mulla on vielä sairaslomaa ja se gynekologi sanoi silloin että hematooma pitää kotrolloida ennen loman loppua. Terkkakin sitä katsoi ja siellä se edelleen oli. En tiedä olisiko ehkä aavistuksen pienentynyt. Nyt se oli semmoisen 5cm pituudeltaan, viimeksi ei mitattu mutta itse arvelimme sen ainakin 8 cm pituiseksi. Täällä ei ole ensi viikolla paikalla kuin se tavallinen tuttu lääkärimme ja gynekologi tulee vasta 11.9. seuraavan kerran. Pyysin sitten lähetteen keskussairaalan äitipolille. Toivottavasti saadaan aika ensi viikolle. Ei todellakaan tee mieli mennä töihin ennen kuin saa lääkäriltä luvan siihen.

Seulojakin mietittiin ja kyllä minä ajattelin sen seerumiseulan ottaa. Joissakin aikaisemmissakin raskauksissa olen sen ottanut, en ole ihan varma otinko tuplilta. Täällä on vielä sellainen käytäntö että sitten vasta jos seerumiseulassa on jotain hälyttävää saa lähetteen niskapoimu-ultraan. Lokakuun alusta se tarjotaan kaikille. Argh. Mä haluaisin senkin mutta en kyllä positiivista seulatulosta seeruminäyteestä.. Täytyy katsoa saisiko sen poimun mitattua jo ensi viikon polikäynnillä.
Kyllä mä tiedän ettei ne seulat takaa tervettä lasta mutta nyt kun tämä alku on ollut näinkin hankalaa haluaisin kaikin keinoin koittaa varmistella vauvan vointia....

Neuvolasta lähdettiin kotiin superonnellisina ja syli täynnä lappusia ja lippusia odottavalle :-) Kiva pitkän tauon jälkeen lueskella niitä ja muistella myös aikaisempia odotusaikoja. Tiistaiaamuna käyn antamassa ne tarvittavat verikokeet neuvolassa.
Tämän kertaisessa syynissä pisu oli puhdas. Alapaine minun lukemikseni vähän koholla (mulla oli se migreenimäinen pääkipukin pitkästä aikaa neuvolaan mennessä. Ja itse asiassa se vain paheni jännityksen lauetessa joten jouduin kotona ottamaan siihen särkylääkkeenkin kera päiväunien...).
Painossa näkyy edelleen se lomalla hankittu +4kg! Terkka kyllä sanoi että hormonitkin nostaa alussa sitä painoa. Sekin selitys kyllä passaa mulle :-) Täytyy yritää nyt estäää tuota painon liiallista nousua ihan oman hyvinvoinnin kannalta. Se on vaan vielä aika työlästä kun ei saa edes kävelyllä käydä. Ja mun nälkää ei mitkään porkkanat pitele...
Ihan uutena juttuna tässä raskaudessa joudun siten aikanaan sokerirasitukseen. Tuleepahan sitten sekin koettua... Siihen tulee lähete isäni kakkostyypin diabeteksen takia.

Nyt on taas aika hyvä ja levollinen mieli.  Kun vaan saisi mahan vielä toiminaan! Ummetus on mulle ihan uusi raskausoire. Eikä mikään kiva sellainen :-/
Masu tuntuu kasvavan kovaa kyytiä ja kohdun kasvukipuja (luultavasti ne nipistelyt, jomotukset, repimiset ja paineen tunne on niitä) tuntuu päivittäin. Tavalliset housut puristaa jo aivan liikaa (maha menee aivan helläksi) mutta useimmat äitiyshousutkin painaa vielä tuolta alhaalta. Se helpottaa varmaankin kun masu kasvaessaan nousee ylemmäs. Nythän se kohtu möllöttää juuri tuolla alhaalla missä ei ole esim. henkan äitiysfarkuissa joustoresoria. Onneksi mulla on yhdet pellavahousut jotka on vielä passelit :-)
Rinnat on kyllä paljon suuremmat kuin ennen raskautta. Tai oikeastaan ne ei muuten ole suuremmat mutta ne on täyteläisemmät (se aikaisempi tyhjäksi imetty pussi on täyttynyt jollain turvotuksella...).

Yhden hankinnan olen pienokaiselle tehnyt. Ostin kestovaippainfon kautta Ruskovillan silkkisen ensimyssyn. Oli kuin uusi ja maksoi alle puolet uuden hinnasta. Toivottavasti sille saadaan keväällä pitäjä. Lasketuksi ajaksi annettiin 22.3.09. <3